Головна » 2013 » Серпень » 30 » Перший дзвінок. Перший урок.
22:01
Перший дзвінок. Перший урок.

Увага! Увага! Увага! 

1 вересня 2013 року о 10.00 год. у нашому ліцеї 
відбудеться урочиста  лінійка  з  нагоди  Дня  знань. 
Запрошуємо учнів 1-3 курсів, викладачів, 
майстрів виробничого навчання, батьків
та гостей. 


Тема першого уроку: 

"Ми чуємо тебе, Кобзарю, 
крізь століття"


 


Методичні рекомендації та матеріали для проведення 
Першого уроку у 2013-2014 навчальному році 


   Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти пропонує матеріали, які учителі зможуть використати, готуючи цей урок: орієнтовний перелік форм проведення уроку, конспекти уроків, розроблені учителями, сценарії виховних заходів. 


Орієнтовний перелік форм проведення Першого уроку: 
1. Конкурс читців декламаторів «Слухайте голос безсмертний Тараса» (5-6 класи) 
2. Виховні години на теми: «Кобзар» - не просто книга, а енциклопедія життя»; «Не вмре повік твоє святе ім’я»; «Шевченкові слова добра й любові, як слово батьківське в душі ми збережемо»; « Тарас Шевченко – художник» (7-8 класи) 
3. Брейн – ринг «Знавці творчості Т.Г.Шевченка» (10 клас) 
4. Диспут на тему «Тарас Шевченко – виразник віковічних мрій і сподівань народу, символ української нації» (10-11 класи) 
5. Літературна вікторина «Сторінки життя Великого Кобзаря» (9-11 класи) 
6. Літературна кав’ярня «Ми чуємо тебе, Кобзарю» (10 клас) 
7. Усний журнал «Т.Г.Шевченко – великий син українського народу» (6-7 класи) 
8. Літературний калейдоскоп за творчістю Т.Г.Шевченка «Наша дума, Наша пісня не вмре, не загине» (8 клас) 


 


Літературна вікторина до дня народження Тараса Шевченка 
[c]( 10 клас) 
Микита-Зрайко Богдана Богданівна, учитель української мови та літератури 
Львівського державного ліцею 
з посиленою військово-фізичною 
підготовкою імені Героїв Крут




Ведучий 1: В дні перемог і в дні поразок, 
В щасливі дні і в дні сумні 
Іду з дитинства до Тараса, 
Несу думки свої сумні. 
Іду крізь свята і крізь будні. 
Крізь глум юрби і суєту, 
Ні, не в минуле, а в майбутнє 
До тебе я, Тарасе, йду. 
Ведучий 2: Коли в душі моїй тривога, 
Коли в душі пекельний щем, 
Іду до нього, до живого, 
У всесвіт віршів і поем. 
І в дощ, і в сніг карбую кроки, 
І чую, дивлячись в блакить: 
Реве та стогне Дніпр широкий, 
Щоб розбудить усіх, хто спить. 
Ведучий 1: Я не один іду до нього – 
Ідуть до нього тисячі. 
Неначе грішники до Бога 
Свої печалі несучи. 
І доки в римах Заповіту 
Вогонь поезії не згас, 
Той рух до сонця не спинити, 
Бо зветься сонце те – Тарас! 
Ведучий 2: Розпочинаємо вікторину, присвячену життю та творчості Тараса Шевченка 
І. Наші команди 
Кожен клас представляє себе, розповідаючи про свої назву та гасло. 
ІІ. «Бліц-запитання» 
Ведучий задає запитання командам. Яка з команд перша дасть правильну відповідь, тій і зараховується бал. 
1. Скількома мовами перекладений «Заповіт»? (100). 
2. Кому присвятив Шевченко поему «Тризна»? (Варварі Рєпніній, дочці генерал-губернатора України) 
3. Кому з кобзарів Шевченко надіслав свій «Кобзар» з дарчим написом? (Остапові Вересаю) 
4. Хто був першим учителем малювання Тараса Шевченка? (Майстер Ширяєв) 
5. В яких роках виходив «Кобзар» за життя Шевченка? (1040, 1844, 1860 pp.) 
6. Коли і де Т. Шевченко був перепохований? (22 травня 1861 року на Чернечій горі поблизу Канева) 
7. Назвати псевдоніми Шевченка? (Кобзар, Дармограй) 
8. Чий портрет був намальований для викупу Шевченка з кріпацтва? (Василя Жуковського) 
9. Учасником якої організації був Тарас Шевченко? (Кирило-Мефодіївське братство (товариство) 
10. У якому році помер Шевченко і де його було поховано? (10 березня 1861 року, Петербург, Смоленське кладовище) 
11. Який твір написав Шевченко за десять днів до смерті? («Чи не покинуть нам, небого») 
12. Скільки років провів Тарас Шевченко на засланні? (10 років: з 1847 по 1857) 
13. Прізвисько дяка – першого вчителя Тараса. (Совгир) 
14. Хто з українських письменників допоміг Шевченкові здійснити видання «Кобзаря»? (Євген Гребінка) 
15. Село, в якому минуло дитинство Тараса Шевченка. (Кирилівка) 
16. Яке наукове звання було присвоєне Шевченкові у 1860 році? (Академік) 
17. Що в перекладі з грецької мови означає ім’я Тарас? (Бунтівник) 
18. Село, в якому народився Тарас Шевченко. (Моринці) 
19. За чиї кошти був виданий «Кобзар» 1840 року? (П.У.Мартоса, поміщика, відставного штабс-ротмістра) 
20 Ім’я старшої сестри Тараса. (Катерина) 
21. Прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки. (Енгельгардт) 
22. У яких місцях перебував Шевченко на засланні? (Орська фортеця, Оренбург, Новопетровське укріплення) 
23. Коли Тарас був викуплений з неволі? (22 квітня 1838 року) 

ІІІ. Краща декламація вірша Тараса Шевченка 
З кожної команди один учасник декламує вірш Шевченка, вибраний на власний розсуд (на вибір подаються поезії: «Думи мої, думи мої», «Стоїть в селі Суботові», «Мені однаково», «Я не нездужаю, нівроку» «Доля», «І золотої, й дорогої»). Перемогу у конкурсі отримує та команда, чий декламатор за рішенням журі набере найбільшу кількість балів. 
IV. Конкурс отаманів 
На екран проектуються уривки віршів Шевченка. Отаман кожної команди повинен продовжити рядки вірша. Перемагає та команда, чий отаман продовжить якнайбільше рядків вірша. 
Фрагмент 1: «Не називаю її раєм…» 
Фрагмент 2: «Там батько, плачучи з дітьми…» 
Фрагмент 3: «Виростали мої квіти, Мої добрі діти…» 
Фрагмент 4: «Москаль любить, жартуючи…» 
Фрагмент 5: «І не пом’яне батько з сином…» 
Фрагмент 6: «Сім’я вечеря коло хати» 
Фрагмент 7: «Стан високий, лист широкий марно зеленіє…» 
Фрагмент 8: «За байраком байрак…» 
V. Знавець Шевченкової музи 
Представник від кожної команди називає, який із чотирьох запропонованих творів не належить перу Тараса Шевченка 
1. «Княжна», «Ой Морозе, Морозенку», «Сонце заходить, гори чорніють», «Зацвіла в долині». 
2. «В казематі», «Розрита могила», «І Архімед, і Галілей», «За світ встали козаченьки». 
3. «Повість минулих літ», «Юродивий», «Чернець», «Нащо мені чорні брови» 
4. «Великий льох», «Катерина», «Не завидуй багатому», «Дума про Марусю Богуславку» 
VI. Творче завдання 
Представник від кожної команди обирає конверт із творчим завданням. Протягом 3-х хвилин учасник конкурсу висловлює свої міркування, спростовуючи або підтверджуючи тезу творчого завдання. 
Тези до творчого завдання: 
1. «Тарас Шевченко – мій сучасник» 
2. «Життя Шевченка – подвиг» 
Перемогу у конкурсі отримує та команда, чий представник, дотримуючись мовних вимог, логічно, точно та аргументовано (за рішенням журі) виконає творче завдання. 
VII. Підведення підсумків. Визначення команди-переможця. 
Ведучий 1. 
Пізнавати Шевченка - це пізнавати нашу історію, дійти до останньої межі Шевченкового болю, всього того, що доводиться викорчовувати і випалювати його словом. 
Ведучий 2. 
Пізнавати Шевченка - це у муках і стражданнях вболівати за нашу предковічну землю, позбавлену спокою агресивними сусідами. Пізнавати Шевченка - це бажати бачити Україну, її талановитий і працьовитий народ свідомим та освіченим. 
Ведучий 1. 
Пізнавати Шевченка - це працювати у поті чола для наближення торжества добра над злом, духовного й морального очищення. 
Ведучий 2. 
Пізнаваймо Шевченка, вивчаймо Шевченка, відчуймо Україну його серцем! 

 


Список використаної літератури 
1. Тарас Шевченко. Поезії у двох томах. – К.: Веселка, 1991 
2. Шевченко Т.Г. Кобзар. – К.: Дніпро, 1999 .- 672 с. 
3. Богдан Лепкий. Про життя і твори Тараса Шевченка. – Тернопіль: Джура, 2004. – 184 с. 
4. Бовсунівська Т. Смислотворча функція першого видання "Кобзаря” // Дивослово.- 2004.- №3.-с.8-13. 
5. Скоць А. Дніпро в житті Т.Шевченка // Дивослово. – 2000. № 10 с. 2-5 
6. Грязкова Н. "Кобзар" Тараса Шевченка 1860 р. Дещо з маловідомого й призабутого// Дивослово. – 2003. - № 3 – с. 66-69 
7. Гордова Ю. Від Катерини до Марії (Еволюція жіночих образів) Українська мова та література – 2000 № 9 с.89 
8. Бовсунівська Т. Художня концепція жінки у творчості Тараса Шевченка // Дивослово. – 1999. - № 11. – с. 2-6 
9. Білоус Н. "Ну що б, здавалося, слова…" (Т.Шевченко про сугестивну силу слова)// Українська мова та література. – 2000. - № 19. – с.1-2 
10. Чуб Д.В. Живий Шевченко: Біографічні та літературознавчі оповіді. – К.: Веселка, 1994. – 41 с. 
11. Клочек Г.Д. Поезія Тараса Шевченка: сучасна інтерпретація. Посібник для вчителя. – К.: Освіта, 1998. – 237 с. 
12. Жулинський М. Тарас Шевченко: діалог із Богом за Україну// Літературна Україна. – 2000. – 9 березня. С. – 3 
13. Грабович Г. Шевченко, якого не знаємо // Українська мова та література. – 2001. –9 березня с. 6-7 




Тема уроку: Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття… 
[/c]Тезбір Світлана Орестівна, учитель української мови та літератури 
Дрогобицької спеціалізованої школи І – ІІІ ст. №2 


Мета уроку: усвідомлення учнями феномену Великого Кобзаря, актуальності його творчості; пробудження національної свідомості; узагальнення відомостей про життя і творчість Тараса Шевченка, засвоєних у попередні роки. 
Хід уроку 
І. Мотивація навчальної діяльності 
Привітавши учнів із Днем знань, учитель пропонує їм відгадати, кому буде присвячений перший урок. Для цього він послідовно читає або демонструє на мультимедійній дошці висловлювання відомих людей про Тараса Шевченка: 
«Він був більше ніж українець – він був громадянином світу» (Джонсон, президент США). 
«Його поезія була явищем єдиним і неповторним, немає для неї відповідника у світовій літературі» (Мар’ян Якубець, сучасний польський науковець, професор Вроцлавського університету). 
«В історії світової літератури він поставив собі пам’ятник, сильніший від бронзи» (Альфред Єнсен, шведський учений, референт Нобелівського інституту Швейцарської академії наук). 
«Я вивчив українську мову, щоб мати змогу читати його в оригіналі» (Комаце Сіосуке, доцент університету в Кобе, Японія). 
Після того як учні назвуть ім’я Шевченка, звертаємо увагу на епіграф до уроку: 
Воскресну нині! 
Ради їх, людей закованих моїх… (Тарас Шевченко) 
Цього року, а особливо наступного, багато говоритимуть про Тараса Шевченка. Чому? (Відповіді учнів). 
Ви скажете, що вже багато знаєте про Тараса Шевченка. А мені на думку спадають слова одного поета: 
І де той смертний, що сказати може, 
Що він Шевченка вивчив до кінця? 
Ще точніше, по-моєму, сказав Є. Маланюк: «Вивчити Шевченка не можна.» 
Додам уже від себе: ми можемо лише намагатися осягнути Шевченка. Ми можемо віднайти кожен для себе шлях, що веде до нього, ступити на той шлях і крок за кроком підніматися до вершини, ім’я якій – Шевченко. 
Я вірю, що всі ви стоїте на тому шляху; хтось зумів пройти більше, хтось менше. Власне, сьогодні ми спробуємо зробити ще принаймні один крок. 
ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду 
(технологія «Незакінчене речення»: 
«Для мене Тарас Шевченко – це …») 
Поки учні обдумують свої відповіді, звучить запис пісні «Шлях до Тараса». 
Учитель підсумовує відповіді учнів, акцентуючи увагу на тому, що Тарас Шевченко – не тільки геніальний поет, а пророк, Месія України. 
Учитель або підготовлений заздалегідь учень читає поезію: 
Шевченко – наш. Він для усіх століть. 
Він як Ісус Христос для України! 
Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть, 
І з тим вогнем ви будете нетлінні. 

Бо він – пророк, володар людських душ. 
Месія у селянській одежині. 
До нього люди, як на прощу йдуть, 
Встають з колін, могутні й одержимі. 

Хай кожен з нас подумає собі: 
«А що ж бо я зробив для України? 
Чи я горю, страждаю в боротьбі? 
Чи повзаю по-рабськи на колінах?» 

Шевченко – наш. Він для усіх століть. 
Він як Ісус Христос для України! 
Візьміть його вогню, хоч крихітку візьміть, 
І вас вже не поставлять на коліна! 

ІІІ. Застосування вивченого в попередні роки 
1.Бліц-турнір 
Учні по черзі пробують миттєво відповісти на запропоноване питання. У кого це викликає труднощі, вибуває з ігри. 
• Де народився Тарас Шевченко? 
• Скільки братів і сестер було у Тараса Шевченка? 
• Творами якого письменника захоплювався малий Тарас? 
• У якому місті минули юнацькі роки? 
• Хто з відомих художників був учителем Тараса Шевченка? 
• Перша із відомих поезій Тараса Шевченка. 
• Скільки поезій входило до першого «Кобзаря»? 
• Улюблений жанр Шевченка-романтика. 
• Кому присвячена поема «Катерина»? 
• Як називається рукописна збірка Тараса Шевченка? 
• Назва збірки офортів, яку планував видати Шевченко. 
• Який твір Шевченка перекладений найбільшою кількістю мов? 
• Де Шевченко відбував заслання? 
• Скільки років тривало заслання? 
• Скільки повістей належить Шевченкові? 
• Яке море змалював Шевченко на багатьох картинах? 
• Як називався підручник для недільних шкіл, виданий Шевченком наприкінці життя? 
• За що Шевченко отримав звання академіка? 
• Коли помер Тарас Шевченко? 
• Де похований Шевченко? 
• За які заслуги дають Шевченківську премію? 
• Назвіть імена трьох лауреатів Шевченківської премії. 
• Хто з відомих сучасних письменників відмовився отримувати Шевченківську премію? 
• Яке слово вживається у «Кобзарі» найбільше разів? (Бог) 

2. Робота в групах. 
Кожен учень сам обирає, у якій групі він хоче працювати. 
• Група знавців біографії Тараса Шевченка 
Завдання: з’ясувати, які події відбулися в житті Шевченка в такі роки: 1838, 1840, 1845, 1857, 1861. 
• Група знавців поетичної творчості Тараса Шевченка 
Завдання: з’ясувати, з якої поезії рядки: 
Якби ви вчились так, як треба, 
То й мудрость би була своя. 
(«І мертвим, і живим…») 
…Моя Україно! 
За що тебе сплюндровано, 
За що, мамо, гинеш? 
(«Розрита могила») 

А я, юродивий, на твоїх руїнах 
Марно сльози трачу; заснула Вкраїна, 
Бур’яном укрилась, цвіллю зацвіла… 
(«Чигрине, Чигрине …») 

Свою Україну любіть. 
Любіть її … Воврем’я люте, 
В остатню тяжкуюминуту 
За неї Господа моліть. 
(«Чи ми ще зійдемося знову …») 

І на оновленій землі 
Врага не буде, супостата, 
А буде син, і буде мати, 
І будуть люде на землі. 
(«І Архімед, і Галілей …») 

• Група знавців художньої творчості Тараса Шевченка 
Завдання: з’ясувати, як називається картина, у який період створена. 
(Продемонструвати учням репродукції відомих картин Тараса Шевченка, наприклад «Циганка-ворожка», «Катерина», «Портрет Варвари Рєпніної», «Портрет Євгена Гребінки», «Пожежа в степу», «Портрет Михайла Щепкіна») 
• Група ерудитів 
Відомо, що в Україні майже в кожному місті, навіть у багатьох селах споруджено пам’ятники Тарасові Шевченку. Усього їх налічується 1256. А за межами нашої держави споруджено 128 пам’ятників Кобзареві. 
Завдання: З’ясувати, у яких містах стоять пам’ятники Тарасові Шевченку (учням роздати картки із назвами міст: Санкт-Петербург, Москва, Вільнюс, Рига, Тбілісі, Астана, Варшава, Прага, Париж, Будапешт, Софія, Бухарест, Афіни, Рим, Нью-Йорк, Вашингтон, Торонто) 
Під час етапу перевірки можна продемонструвати на мультимедійній дошці світлини із зображеннями цих пам’ятників. 

ІV. Підсумок уроку 
На дошці -- репродукція картини Тараса Шевченка «Автопортрет зі свічкою». 
- Що ви можете сказати про цю картину? 
(відповіді учнів) 
Заздалегідь підготовлений учень запалює свічку і читає такі рядки: 
Я свічку засвітив. Колись … 
До дна відтоді келих горя випито. 
Ще трохи і … молись чи не молись, 
Із рук тремтячих недогарок випаде. 
Я ніс вогонь крізь чорноту обмов, 
Крізь морок тюрем, через ґрати відчаю. 
Він погасав, але я знов і знов 
Од свого серця цю свічу засвічував. 
Холоне серце. Свічка догора, 
Ламає руки доля неповінчана. 
На Україні ніч. Нема добра. 
І я од серця знов свічу засвічую. 
І заклинаю: ще хоч мить світи! 
Кинь світла свого в сутінки, у темінь кинь. 
Хай звідусюд злітаються сюди 
Безсонних дум приречені метелики … 

Запалімо ж і ми свої крихітні свічечки від символічної Шевченкової і подумаймо всі разом про її місце в нашому сьогоденні, у житті народу і кожного з нас. Вона – це дух поета, його помисли і заповіти. Нині вони не повинні бути самотніми. Їх полум’я горітиме ясніше, а темряви довкола буде менше, коли ми відчуємо в них потребу. Не даймо їм погаснути. Бо це означало б і наш кінець. Повсякчас борімося за найвищі вершини нашого духу так, як навчав великий син української землі. 
(Учні запалюють свої маленькі свічечки) 

Увага! 
Для проведення уроку, присвяченого пам’яті Т.Г.Шевченка, можна використати також матеріали «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття», розміщені на сайті Черкаського ОІППО: 
http://oipopp.ed-sp.net/content/blogsection/5/66/ 
http://loippo.lviv.ua/metodyka/nawch-rik/ 


Переглядів: 3089 | Додав: OUN | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]